درباره ما
ارتباط با ما
درباره ی فیلم
جستجوی پیشرفته
سایت موسسه مرآت هنر
صفحه اصلیاخباریادداشتحواشیگالری تصاویرتیزر اولتیزر دومدرخواست اکران
"روزگاری عشق و خیانت" در الجزایر نمایش داده می شود
در چارچوب برگزاري هفته فرهنگي ايران در الجزاير، فيلم‌ سینمایی «روزگاري عشق و خیانت» نمايش داده مي‌شود.
 ١٧:١٧ - يکشنبه ١٩ مهر ١٣٩٤ - نظرات : ٠متن کامل >>

  اخبار > بیدل: با قصه خوب هر موضوعي جذاب می شود



در گفتگو با بانی فیلم؛

بیدل: با قصه خوب هر موضوعي جذاب می شود

ارسال به دوست

نسخه چاپي





بانی فیلم - گروه سينماي ايران-عظيمه كنعاني: در مورد تاريخ معاصر ايران و به ويژه دهه 50 و سال‌هاي انقلاب فيلم‌هاي زيادي در سينما ساخته نشده است. داود بيدل براي اولين تجربه كارگرداني خود در مديوم سينما به سراغ اين فضا رفته و يك داستان عاشقانه را در خلال يك فضاي سياسي تعريف مي‌كند. «روزگاري عشق و خيانت» چند هفته‌ايست روي پرده آمده و ما به سراغ داود بيدل رفتيم تا در مورد نخستين ساخته سينمايي‌اش بيشتر بدانيم:

نزديك به دو سال از زمان توليد «روزگاري عشق و خيانت» مي‌گذرد. اين نوبت اكران را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
-اوايل سال گذشته توليد «روزگاري عشق و خيانت» تمام شد و فيلم در جشنواره سي و دوم شركت داشت. الان هم پس از گذشت نزديك به دو سال از زمان توليد، اكران خوبي قسمت آن نشده اما اين موضوع، چيزي است كه بيشتر به تهيه‌كننده اثر و دفتر پخش ارتباط پيدا مي‌كند. خود من به عنوان كارگردان طبيعتا از اين زمان اكران رضايت ندارم و فكر مي‌كنم فيلم در يك زمان سوخته به نمايش در آمده است. به هر حال شرايطي است كه به فيلم تحميل شده و ديگر نمي‌توان كاري كرد.
فيلم را با مردم هم تماشا كرده‌ايد؟
-بله حداقل چهار-پنج بار فيلم را با مردم تماشا كرده‌ام. ديدن بازخوردهاي مردم مورد علاقه شخص خودم است و اينطور نبود كه با دفتر پخش يا تهيه‌كننده براي رفتن به سينما هماهنگ كرده باشم. براي من خيلي جالب بود كه مردم تا آخر فيلم در سالن مي‌نشستند و بعد از آن هم مي‌شد رضايت را در چهره آنان ديد.
«روزگاري عشق و خيانت» از نظر خودتان يك فيلم سياسي است؟
-درست است كه موضوع فيلم به انقلاب اسلامي مربوط مي‌شود و بخشي از تاريخ معاصر را روايت مي‌كند، اما يك قصه اصلي داريم كه در تعريف داستان‌هاي عاشقانه قرار مي‌گيرد و روايت ديگر ما كه به تاريخ مربوط مي‌شود، در كنار آن خط اصلي جلو مي‌رود. من «روزگاري عشق و خيانت» را يك فيلم ملودرام به حساب مي‌آورم.
تعامل شما و روح ا... شمقدري در زمينه نگارش چگونه بود؟
-طرح و پرداخت قصه از من است و آقاي شمقدري هم در نگارش آن ورود كرد. مي‌توانم بگو.يم يك فيلمنامه مشترك بود. خوب است در اينجا اشاره كنم كه من قبلا يك فيلمنامه ديگر داشتم و اصلا داشتم موضوع ديگري را جلو مي‌بردم و در حين تحقيقات خودمان به موضوع ديگري برخورديم كه از نظر من داراي حساسيت بيشتري بود و در عين حال تا امروز مغفول باقي مانده بود. اينطور شد كه فيلمنامه قبلي را كنار گذاشتيم و روي موضوع جديد كار كرديم و البته اين بار هم به يك تحقيق گسترده نياز داشتيم. مراحل به دست آوردن مدارك مورد نياز كار ساده‌اي نبود و ما بايد با افراد سالخورده‌اي كه آن دوران را به خاطر مي‌آوردند مصاحبه مي‌كرديم. به همين دليل قبل از شروع فيلمنامه نويسي، حدود 9 ماه درگير امور تحقيقاتي بوديم.
ويژگي خوب فيلم شما روايت يك ماجراي تاريخي در دل يك ماجراي عاشقانه است. فكر مي‌كنيد چرا پس از انقلاب فيلم‌هاي زيادي با موضوعات انقلابي ساخته نشده؟
-آن قصه ملودرام يك قصه ذهني است كه به طور كامل توسط خودمان طراحي شده و مي‌خواستيم جذابيت بيشتري به اثر ببخشد. در پاسخ به سوال شما مي‌خواهم عنوان كنم مشكل سينماي ما موضوع و محتوا نيست. در سينماي جهان هم مشكل موجود، موضوع فيلم‌ها نيست، بلكه اگر اثري نقصي دارد، اين ضعف به  نگاه سينمايي و قصه گويي مربوط است. فرقي نمي‌كند ما به قصه‌هاي معاصر بپردازيم يا تاريخي يا هر فضاي ديگري. مسئله اصلي ما پرداخت سينمايي صحيح به موضوعي است كه داريم، وگرنه اين نگراني كه مردم كدام موضوع را تماشا مي كنند و كدام يك را رد مي‌كنند، در سينماي ما جايي ندارد. وقتي قصه شما به خوبي پرداخت شده باشد و تماشاگر را روي صندلي بنشاند، آن زمان موفق شده است. سينماي آمريكا پر از فيلم‌هاي سفارشي است ولي فوق‌العاده عالي و حساب شده كار مي‌كنند. هنگام اكران هم حمايت مي‌شوند. مسئله اصلي ما خود قصه نوشتن و فيلمنامه است.
در تركيب بازيگران‌تان چهره‌هاي شناخته شده زيادي به چشم مي‌خورد. درباره انتخاب آنان هم صحبت كنيد.
-نمي‌توان انكار كرد كه فروش خوب فيلم ارتباط مستقيم دارد با چهره‌هاي آن. من معمولا به تركيب بازيگران توجه مي‌كنم و اينطور نيست كه با داشتن يك بازيگر خاص، محوريت كل فيلم را بر مبناي كاراكتر او قرار دهم. نقش قهرمان فيلم ما را شهرزاد كمال‌زاده بازي مي‌كند. او در عين حال كه بازيگر خوبي است، بيشتر به عنوان يك بازيگر تلويزيوني شناخته مي‌شود تا يك چهره سينمايي. من هم به دنبال اين بودم كه بازيگر خوبي را پيدا كنم مخاطب را غافلگير كند و به همين دليل جديد بودن اين چهره در سينما به كار ما و فيلم‌مان كه درون‌مايه‌هاي تاريخي داشت، مي‌آمد. ايشان به خوبي از عهده كار بر آمد و در جشنواره مقاومت، در كنار مريلا زارعي كانديد بهترين بازيگر زن شد. در مورد بازيگران ديگر نيز به دنبال مناسب ترين‌ها بودم و حالا با ديدن بازخوردها فكر مي‌كنم اين اتفاق رخ داده است.
راستي در مورد سوابق كاري‌تان هم بگوييد.
-من براي تلويزيون فيلم‌هايي ساخته‌ام؛ «آلواتان»، «هِيش» كه در زبان بندري به معناي عروسي است و ... . «آلواتان» يك فيلم جنگي بود و «هيش» حال و هواي كمدي و فانتزي داشت. تله فيلم «گرداب سكندر» را هم در كارنامه دارم كه اولين فيلم تلويزوني است كه تماما به صورت ويژوال افكت كار شده است. ما كل كار را در يك سوله گرفتيم. سريالي به نام «قاب خاطره» و تله فيلم «لحظه صيد» را نيز تهيه كردم. كمي قبل‌تر مجموعه «افلاكيان» را ساختم كه از شبكه يك پخش شد. مجموعه مستند «دل سپردگان» و «آسماني‌ها» نيز در كارنامه من وجود دارد. تحصيلاتم نيز سينماست و در دهه هفتاد برنامه‌سازي هم مي‌كردم. آن زمان چند تا  فيلم‌كوتاه هم ساختم.
چرا در جشنواره امسال فيلمي نداشتيد؟
-امسال بيشتر درگير كارهاي تلويزيوني بودم و فعاليت‌هايي در بخش برون‌مرزي تلويزيون انجام مي‌دادم. ممكن است سال 94 فيلم دومم را بسازم. يك طرح اجتماعي را به حوزه هنري داده‌ام و منتظر نتايج آن هستم. فضاي كار اجتماعي است و قهرمان‌مان نيز يك زن است و همه چيز حول او مي‌چرخد. اين طرح را من و مجيد آسودگان نوشته‌ايم و نگارش كلي اثر بر عهده ايشان خواهد بود.
فيلم بعدي‌تان چه حال و هوايي خواهد داشت؟
-من هيچ وقت نخواسته‌ام خود را به يك ژانر خاص محدود كنم. هميشه دوست دارم موضوعات مختلف را تجربه كنم. وظيفه يك فيلمساز ساختن يك اثر خوب و آوردن مردم به سينماست، فارغ از اينكه در چه ‍ژانري كار كند. من از هر قصه خوبي استقبال مي‌كنم و مهم نيست اين قصه در چه اتمسفري اتفاق بيفتد. حتي اينكه تأمين مالي اثر هم به چه صورت انجام شود، معيار و ملاك نيست. «روزگاري عشق و خيانت» را ارشاد به ما سفارش داده بود و تا جايي كه من مي‌دانم با هزينه خود سازمان سينمايي و با بودجه دولتي ساخته شد اما ما همه تلاش‌مان را به خرج داديم تا كار خوبي تحويل بدهيم، انگار كه پاي سرمايه خودمان در ميان باشد.
در پايان حرفي باقي مانده كه بخواهيد عنوان كنيد؟
-ما اين فيلم را با متريال 35 كار كرده‌ايم و همه همكارانم از ميان حرفه‌اي‌ها انتخاب شده بودند. فيلمبرداري آقاي پاك‌سيما در حد فوق‌العاده‌اي بود و گريمورمان آقاي محمد قومي به شكل بي‌نظيري كار خود را انجام داد. موسيقي پيمان يزدانيان براي فيلم ما يكي از بهترين موسيقي‌هاي جشنواره سال 92 بود. تدوينگر ما آقاي ايوبي نيز به خوبي از پس كار بر آمد.، آقاي فرامرز ابوالصدق صداگذارمان نيز همينطور. احساس من اين است كه سال گذشته كمي در مورد اين فيلم بي‌مهري صورت گرفت. اين فيلم اين قابليت را داشت كه در بخش مسابقه حضور داشته باشد و اگر جايزه نمي‌برد، حداقل در چند رشته كانديد مي‌شد. فكر مي‌كنم فيلم قرباني نگاه‌هاي شخصي شد و از مسابقه اصلي جا ماند. به نوعي در حق همكاران من اجحاف شد كه زحت زيادي كشيده بودند. در انتها آرزو مي‌كنم سينما از شرايط بد امروزي خارج شود و بزودي همه سينماگران در شرايط بهتري قرار بگيرند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





امکان تهیه نسخه نمایش خانگی فیلم "روزگاری عشق و خیانت" با 50% تخفیف
"روزگاری عشق و خیانت" در الجزایر نمایش داده می شود
سینمای ایران دارد از ماهیت سینمایی‌اش دور می‌شود
فیلمنامه و کارگردان برایم خیلی مهم است!
معمولاً نقشی را می‌پذیرم که قبلا آن را تجربه نکرده باشم!
© Roozegari.ir . All rights reserved.
"کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه فرهنگی هنری مرآت هنر می باشد"